Betaal niet teveel servicekosten
Naast huur betaal je ook servicekosten. De verhuurder moet de servicekosten en de kale huur apart specificeren en jaarlijks afrekenen. In je huurcontract moet altijd apart staan vermeld hoeveel servicekosten je betaalt en waaraan. Bijvoorbeeld voor collectieve verwarming, schoonmaken van trappenhuizen of trapverlichting. Als de woning gestoffeerd en-of gemeubileerd is betaal je daar ook een vergoeding voor. Is dit niet apart gespecificeerd? Dan is er sprake van een all-in huur. De verhuurder moet dit uitsplitsen.
Je betaalt per maand een voorschotbedrag. Dit is een schatting van de totale kosten per jaar. De verhuurder mag alleen de werkelijke servicekosten in rekening brengen en mag hier geen winst op maken. Voor zaken als inbouwapparatuur of dubbel glas mogen geen servicekosten gevraagd worden, want die zaken zitten al in de kale huur. Aan het eind van elk jaar dient de verhuurder de werkelijke kosten te berekenen en de huurders een afrekening te sturen. De verhuurder heeft hier tot 1 juli van het daaropvolgende jaar de tijd voor.
Vraag teveel betaalde servicekosten terug
Als je te veel hebt betaald hoor je dat terug te krijgen. Zelfs als je al bent verhuisd kan Huurteam Utrecht je geld terugvorderen. Sommige verhuurders vragen wel €150,- per maand teveel aan servicekosten. Het is dus de moeite waard om een afspraak voor de afrekening servicekosten nu alvast bij ons in te plannen zodat je straks je geld terugkrijgt. Laat je servicekosten toetsen en krijg de teveel betaalde servicekosten terug. Maak direct een afspraak. Of lees meer in onze FAQ.
Je hoeft geen verhoging van de servicekosten te betalen als de afrekening niet of te laat komt.
Ook als er ineens nieuwe serviceposten opduiken, die niet in het huurcontract staan, hoef je dit niet zomaar te accepteren